thank you followers

Friday, November 25, 2011

bila hujan membasahi bumi

di luar, langit yang cerah kembali kelam. rintik-rintik hujan kasar mengenai permukaan jendela berkaca. di hadapan cermin, lemah sahaja tasya mengirai rambutnya yang sudah pun panjang separas bahu. matanya terarah pada sepasang seluar hitam dan blaus pink yang terdampar di atas katil. kata-kata papa berkumandang di telinganya.

"tasya, pakai baju yang papa belikan tu ok. papa nak bawa tasya makan kat luar, hari ni hari jadi tasya. kita celebrate sama-sama ye..!!"

tasya kembali termenung panjang. tasya sendiri tidah tahu, kemana jiwanya terbang pergi. tiada lagi kebahagian dalam hidup ini. papa cuma pulang ke rumah sebulan sekali. mama pula, telah lama tinggalkan mereka sendiri. yang ada bersama tasya, hanyalah mak milah. orang gaji yang pangkatnya sebagai seorang ibu di mata tasya.

hidup tasya kosong. walaupun berada di banglo mewah. ada rumah besar tapi bagai hidup seorang di hutan sepi. ada papa tapi selalu ditinggalkan sendiri. ada mama tapi telah lama diambil pergi. 




*************************************************************************

hujan lebat membasahi tanah. sejak tiga hari lalu, wardah senyum tidak seperti selalu. senyuman yang terpamer sejuta keresahan. dalam hatinya, tanpa henti berdoa supaya cuaca kembali tenang. bukan mudah hidup sebagai anak nelayan. rezeki mereka bergantung pada cuaca. mungkin ada yang gembira bila titisan mula menitik pada pagi hari. tapi, bagi wardah hujan pada pagi hari sangat ditakuti. 

melihat wajah ayah di muka pintu, hatinya makin sayu. 

"wardah, masak bubur dulu untuk adik-adik. nanti jangan lupa, bagi mak makan sekali. ubat mak dah habis, nanti ayah usahakan untuk beli.."

ada sayu dalam nada ayah. tapi, ayah masih lagi tidak mahu mengalah. wardah segera ke dapur. sekilas, terpandang mak yang terlantar di atas tikar. bertambah sayu. sebagai anak sulung, wardah tak mampu melakukan apa-apa. untuk mencari kerja, tak sanggup rasanya. entah siapa yang akan menjaga mak. entah siapa yang akan tengokkan adik-adik.

tapi, wardah sedar. dia harus tabah. tabah untuk berkongsi kekuatan bersama adik-adik. tabah untuk terus berada di sisi mak dan ayah. selagi wardah mampu, dia akan menjaga keluarganya. walupun serba kekurangan, tapi dia lengkap bersama keluarga. 




*************************************************************************

di saat kita gembira, mungkin ada yang lebih gembira. di saat kita merana, mungkin ada yang lebih merana. kita bukan sesiapa, kita tak tahu kehidupan di luar sana. entah bergembira, entah berduka. yang kita tahu, bila kita susah...susah sesusahnya. tanpa sedar, ada lagi manusia yang lebih susah daripada kita.

kekayaan kadang kala tak memberi kita bahagia. kekayaan kadang kala membuatkan diri kita sepi tanpa sesiapa. kemiskinan pula kadang kala memberi kita sengsara. kemiskinan juga kadang kala membuatkan kita lebih semangat untuk menempuh segalanya. orang kata manusia tiada beza. bagi aku, memang manusia tiada beza. asalnya dari tanah yang sama. tetapi, manusia sendiri yang membezakan diri mereka. tak semua si kaya mahu menjenguk si miskin. tak semua si miskin mampu mengangkat kepala kepada si kaya.




...itulah lumrah kehidupan... 

peringatan: hujan mula turun. kita bergelak ketawa, gembira kerana cuaca dingin. tapi, kita tidak sedar akan tangisan mereka yang bergantung hidup untuk mencari sesuap nasi di lautan luas lagi sepi.

-peace yawwww-

7 comments:

atiqa aris said...

betol la kn semua org mesti rasa bnde yg sme gak kot.

♥Lady Ainaa♥ said...

wow!!!! bestnyew bace entry kali ni..sedih pun ade....anyway, semangat tu mesti ade dlm kehidupan....

Cik Gee said...

tersentuh mmbace entri ni. so true, setiap kesusahan yg kita lalui tu, ada lagi yg lebih susah drpd kita kan? huhu..

Jiwa Kamikaze said...

yawk,..yawk,..:)

Syafiq Ahadin said...

bila hujan membasahi bumi, lantas hati kecilku berdoa. semoga aku dikurniakan teman hidup supaya aku tak kesejukan semasa hujan. errr.... time hujan nak berada dalam bilik bersama istri. hehe! tak rasa sejuk.

apa saya melalut ni? okbai! :)

r-5 said...

misterbean selalu menagis dalam hujan.. dia kata la...hahaha

Fendy said...

adakalanya tidak semua bende itu menggembirakan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...