thank you followers

Sunday, November 13, 2011

blogger tempat berkhayal






dia kata blog ni tempat manusia berkhayal. aku panas tetiba. aku jeling dia kuat-kuat. tak sampai satu minit, aku tatap muka dia. dengan bibir terketar-ketar, aku lari masuk bilik dan tumbuk dinding. ya, itu cara aku melepaskan geram. kalau korang ikot kisah aku, korang mesti tahu. aku ni memang manusia yang tak tahu erti sabar. jadi, hari ni aku mahu rasa manisnya sabar. untuk itu, aku tenangkan hati supaya tidak menampar sepapan pipi yang gebu lagi berseri. 


aku berlari laju, bukan bermakna aku setuju. aku tak setuju bila dia berkata dunia blog dunia untuk orang berkhayal. untuk apa dia kata cam gitu? padahal dia tak pernah ambil tahu. apa itu blog, apa itu blogger. entah tahu entah tidak perkataan entry, backlink, follower dan sebagainya. sungguh aku ingin sembor marah aku pada dia. tapi, sepantas nya aku ambil laptop lalu ku tulis sebagai luahan hati sahaja. dan, ini hasilnya.


dunia blog ni nyata. dia wujud dalam dunia. sesiapa sahaja boleh melakukannya. tak kira kau tua, kau muda. malahan, tiada syarat tetap untuk si lelaki mahupun untuk si wanita. kita bebas disini. mahu menulis apa sahaja. ada yang memberitahu isi hati dia. ada yang mencerita pengalaman di dunia. ada yang memilih untuk memaparkan isu semasa. dan, ada jugak yang memilih untuk menunjuk kreativiti mereka. itu semua bagus, bagus untuk sesiapa saja. pada si blogger dan juga pada si reader. memasing ada kebaikan tersendiri.


aku bangga, disini aku mampu cipta alam kedua. alam maya yang aku tak kenal sesiapa. tapi, dengan ada blog ni aku ada masa untuk kenal mereka. yang mukanya cantik, yang mukanya hensem, yang duduk di ceruk kampung, dan ada juga yang tinggal di ibu kota. aku tak malu, apa saja kenangan aku, aku beritahu. aku tak kedekot, sedikit sebanyak pengalaman, aku kongsi bersama. aku tak mahu, bila dunia semakin canggih aku tetap berada di tahap ilmu yang sama. disini, aku juga mampu mencedok ilmu yang selama ini aku tak pernah tahu.


bila aku rindu, aku bercerita pasal kerinduan itu. bila aku marah, aku berkongsi kemarahan itu. bila aku sedih, aku mengisi ruang sedih itu dengan warna-warna dari blogger lain. siapa kata berblog ini tak berguna. bagi aku, blog ini adalah segalanya. tempat hati aku berkata-kata. mungkin di luar sana ramai kawan-kawan yang ingin berkongsi cerita. tapi, aku sedar cerita yang luahkan hanya cerita dari mulut sahaja. sedangkan hati diam tiada berkata. dengan blog ini, hati aku mula rasa bebas bersuara. 


aku tenang, tenang bersamanya. walaupun aku blogger, aku masih berada di bumi yang nyata. bukan di alam khayalan seperti yang kau kata. kau di luar sana, cukuplah mencemuh hal orang segala. kau tiada hati, kau tiada akal, kau tiada blog, itu kau yang rasa. jangan disebabkan kau, habis semua terkena. ah.! tempat manusia berkhayal kau kata? apa kau sendiri berada di dunia yang nyata? apa kau manusia yang tiada angan-angan, impian dan cita-cita? jangan mudah lihat keburukan manusia kerana kita adalah sama.





-sekian-

13 comments:

^-^pelangi^-^ said...

mmg x patut siapa yg ckp mcm 2.. blog nie dunia kedua, ape2 pon kte leh share kt sni.. :) jgn smpai ade yg memendam rasa laa ape lahh

Unknown said...

sy sokong =)

Ku Azhar said...

ku xtau ape tu backlink T_T....hehehe...tp terbaekk aa entry nie..ku pun xrasa blog nie tempat berkhayal..tempat santai ada la :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

berblog adalah tmpt kta b'kongsi pdapat n tmpt mnjana minda

biar-hati-berbicara said...

SALAM SINGGAH BW ..
REAL!! I LIKE YR ENTRY,,

nurul ezzatie zulkarnain said...

wau..

btw..
saper yg x der blog uh mmg x paham function blog uh..

mcm yg awak kater..
biler mara + sedeyh + epi..
sumer nyer tulis kat blog..

sebab x sumer org suker nak dgr cerita kiter..

n x sumer mender yg ader lam ati kiter..
kiter citer kat org..

Anonymous said...

menggunakan medium blog lebih privasi berbanding fb~

W.o.a.y.I.e.s said...

sangat suka entry ni, sila besar la sapa kata dunia blog khayalan semata. mereka perlu buka mata besar-besar=)

Unknown said...

kolotnye org tu..

Nyamuk Terbang said...

hnya org yg btl2 blogger sj fhm dunia blog nie

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

buktikan pada semua..even kite berblog kite xlupe nak amek aer wudu untuk tunai kan solat di saat wktu masuk..apekah blog jdik punce tempat berkhyal..?? xlogik lalu..

Fauzan Zain said...

blog juga tempat aku berkhayal dalam khayalan..

Anonymous said...

kene bg definition blog sket kat org tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...